Alle schoolbesturen binnen OSVO werken gezamenlijk aan drie thema’s van de kernagenda: Vraag & Aanbod, Loting & Matching en Onderwijsregio (voorheen: Het collectieve deel van de aanpak van het lerarentekort).
Hieronder vindt u een algemene beschrijving en het doel van OSVO per thema. In het jaarplan 2025 vindt u de doelstellingen voor 2025.
Vraag & Aanbod
OSVO is verantwoordelijk voor het regionaal plan onderwijsvoorzieningen (RPO) en vormt daarvoor formeel het besluitvormend orgaan. In een Regionaal Plan Onderwijsvoorzieningen maken besturen afspraken over het onderwijsaanbod, zodat dit goed is afgestemd op de vraag van de leerlingen, ouders en andere belanghebbenden in hun regio. Een RPO wordt ontwikkeld voor 5 jaar. Hierin worden dan ook strategische keuzes gemaakt voor het aanbod in de stad. Wanneer er tussentijdse initiatieven worden ontwikkeld door individuele schoolbesturen, dient de ALV hier goedkeuring op te geven.
Verder stelt OSVO het integraal huisvestingsplan (IHP) op met de gemeente. Een IHP is een langetermijnvisie voor onderwijshuisvesting in de stad. Met een IHP wordt onder andere meerjarige zekerheid gezocht, zodat schoolbesturen weten wanneer hun schoolgebouw aan de beurt is voor vernieuwing. Daarvoor hebben gemeenten ook meerjarige zekerheid nodig vanuit het rijk over voldoende middelen. En er is extra geld nodig om de benodigde inhaalslag in de aanpak van schoolgebouwen te kunnen maken.
Gemeenten en schoolbesturen hebben al geruime tijd de ambitie om de verouderde schoolgebouwen aan te pakken en toekomstbestendige, duurzame en gezonde schoolgebouwen te realiseren die geschikt zijn voor hedendaags en inclusief onderwijs.
Loting & Matching
Bijna alle leerlingen die naar een Amsterdamse school voor Voortgezet Onderwijs (VO) willen, doen mee aan de Centrale Loting en Matching. Alleen leerlingen die naar het Voortgezet Speciaal Onderwijs, tussenvoorziening, praktijkonderwijs, kopklas of Internationale Schakelklas gaan, doen niet mee aan de loting. Leerlingen melden zich digitaal aan met een voorkeurslijst van VO-scholen. Op de dag van de Centrale Loting & Matching plaatst de computer, in het bijzijn van een notaris en getuigen, alle leerlingen op een middelbare school van voorkeur. Op deze manier vindt er een zo eerlijk mogelijke plaatsing van leerlingen op de verschillende scholen in de stad plaats. Ook gebeurt dit op een efficiënte manier, zonder scholen, ouders en leerlingen met de toelating bij verschillende scholen te belasten.
Wil je als leerling of ouder meer weten over de Loting & Matching van dit jaar? Kijk dan op www.schoolkeuze020.nl.
Vereniging OSVO is verantwoordelijk voor het ontwikkelen van beleid voor een zo goed mogelijke uitvoering van de Centrale Loting & Matching. Dit beleid draagt bij aan de gezamenlijke maatschappelijke opdracht en levert voor de leerlingen in de stad een zo positief mogelijke uitkomst op een school van voorkeur op. Elk jaar laat OSVO een evaluatie uitvoeren en besluit aan de hand daarvan tot eventuele bijstelling van de kernprocedure.
Voor de Centrale Loting & Matching werkt OSVO samen met Stichting ELK als uitvoeringsorganisatie.
Kernprocedure 2025-2026
In de Kernprocedure 2025-2026 staan de afspraken van schoolbesturen en de gemeente Amsterdam over de overstap van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs. De Kernprocedure geeft een uitgebreide beschrijving van alle stappen die in deze overstap van belang zijn. Hier is de Kernprocedure te vinden, inclusief de bijlagen.
Wat is er veranderd ten opzichte van vorig jaar?
– Voorkeurslijst en plaatsingsgarantie
De schoolbesturen in Amsterdam hebben, na onderzoek, besloten om de plaatsingsgarantie aan te passen van 12 naar 9 voorkeursscholen voor leerlingen met havo, havo/vwo en vwo advies. De staartverbetering is daarmee komen te vervallen. Meer informatie lees je hier.
– Reservelijst
De samenstelling van de reservelijsten gebeurt op basis van de lijstpositie (de positie van je school van plaatsing op je voorkeurslijst) en vervolgens op basis van lotnummer. Dat betekent dat leerlingen die geplaatst zijn op een school van lage voorkeur voorrang krijgen ten opzichte van leerlingen die op een school van hoge voorkeur komen. Het lotnummer was eerder uitsluitend leidend in de positie op de reservelijst. Met deze wijziging wil OSVO ervoor zorgen dat zoveel mogelijk leerlingen op een zo hoog mogelijke voorkeurspositie komen.
– Aanvraag hardheidsclausule
Een beroep doen op de hardheidsclausule is niet mogelijk uitsluitend op grond van de noodzaak tot plaatsing op een bepaald onderwijsconcept (de manier waarop er wordt lesgegeven op een school, zoals klassikaal of via een (min of meer) individueel leerplan of bijvoorbeeld Montessori-, Dalton-, Agora onderwijs).
Afgesproken is verder dat de school ouders/verzorgers kan verzoeken om een verdere onderbouwing te geven in een gesprek en eventuele onderliggende verklaringen/documenten aan te leveren.
Meer informatie over hoe je een aanvraag doet, lees je hier.
– Plaatsing dubbeladvies
De inspanningsverplichting van scholen voor kansrijk plaatsen bij een dubbeladvies vervalt. Ouders hebben niet meer de mogelijkheid om tijdens het aanmelden de wens uit te spreken op het hoogste niveau geplaatst te worden. De keuze hiervoor is uitsluitend aan de school. Reden hiervoor is o.a. de invoering van de doorstroomtoets waarmee leerlingen al een kansrijk advies kunnen ontvangen.
Onderwijsregio (voorheen: Het collectieve deel van de aanpak van het lerarentekort)
In de gemeente Amsterdam is er sprake van een groot lerarentekort. De tekorten nemen toe en zijn tegelijkertijd ook ongelijk en oneerlijk verdeeld over scholen in de stad. Hierdoor worden de meest kwetsbare kinderen en jongeren het hardst geraakt.
Om de tekorten aan te pakken en kwalitatief goed onderwijs te blijven bieden, werken de lerarenopleidingen, gemeente en het primair, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs en vertegenwoordigers van de beroepsgroep samen in de Amsterdamse Onderwijsregio. Daarnaast participeren de lerarenopleidingen en veel schoolbesturen in het primair, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs in verschillende opleidingsscholen (Partnerschappen Samen Opleiden & Professionaliseren). Ook binnen deze partnerschappen wordt bijgedragen aan het bestrijden van de tekorten.
In de Amsterdamse Onderwijsregio wordt uitvoering gegeven aan de maatregelen uit de Amsterdamse Lerarenagenda 2023-2027 ‘Omdat iedereen een goede leraar verdient’. Vereniging OSVO draagt hieraan bij en zet zich in om de trend te keren en te zorgen voor een goede leraar voor iedereen.