De gezamenlijke schoolbesturen voortgezet onderwijs in Amsterdam publiceerden vorig jaar een rapportage inzake het lerarentekort en prognoses voor de komende jaren. Bijgaand publiceren wij een rapportage van Centerdata waaraan de schoolbesturen vo in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag een belangrijke bijdrage hebben geleverd. In deze pilotmeting wordt duidelijk dat het lerarentekort in het Amsterdamse voortgezet onderwijs 6,9% bedraagt.
Lees meer
OSVO is de vereniging van ruim twintig schoolbesturen in het voortgezet (speciaal) onderwijs in Amsterdam. Onze maatschappelijke opdracht is ervoor te zorgen dat onze scholen kwalitatief goed en toekomstbestendig voortgezet onderwijs bieden, met gelijke kansen voor alle leerlingen op een voor hen optimale schoolloopbaan om het maximale uit zijn/haar talenten te halen. Onze scholen weerspiegelen zoveel mogelijk de diversiteit van de stad en zijn een plek waar leerlingen van verschillende achtergronden elkaar ontmoeten.
Lees meer
In de Kernprocedure staan de afspraken van schoolbesturen en de gemeente Amsterdam over de overstap van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs. Hieronder is de Kernprocedure te vinden, inclusief de bijlagen.
KERNPROCEDURE OVERSTAP PO-VO-1
Bijlage 1 Tijdpad Kernprocedure 2023 def.
Bijlage 2 Procesomschrijving-Kernprocedure-Overstap-PO-VO
Bijlage 3 Toetsstandaard 2022-2023 def 2 juni ’22
Bijlage 4 Handboek toelaarbaarheid praktijkonderwijs 2023-2024
Bijlage 5 Beslisboom OCW voor leerlingdeelname aan eindtoets
Bijlage 6 Toelichting Onderwijsbehoeften Oki-doc
Bijlage 7 Indiening vraag, opmerking of klacht
Bijlage 8 Reglement inzake bezwaren en toetsingscommissie 2023
Formulier bezwaarprocedure plaatsingsaanbod 2023
Lees meer
Amsterdam telt bijna 100 scholen in het V(S)O. Op deze scholen werken circa 4.000 docenten elke dag met 47.000 leerlingen in een gevarieerd onderwijslandschap. Om het beste uit de leerlingen te halen en hen zo een goed mogelijke start te geven in de maatschappij. Het OSVO, de vereniging van schoolbesturen in het voortgezet (speciaal) onderwijs, lanceerde op 4 november tijdens de ScholenArenA de eerste ‘Staat van het Amsterdamse Voortgezet (Speciaal) Onderwijs’ (V(S)O).
Lees meer
Het rapport “Beschrijvende analyse van de Loting & Matching 2022” is gereed. In dit rapport gaat men in op:
- Het aantal leerlingen per advies, de capaciteit van de scholen en de opbouw van de voorkeurslijsten;
- De allocatie van de Loting & Matching van 2022 en deze wordt vergeleken met de voorgaande jaren;
- Afsluitende opmerkingen
Het rapport is hier te downloaden: Evaluatie_Matching_(beschrijvend rapport)
Lees meer
In opdracht van Stichting Elektronisch Loket Kernprocedure Amsterdam (ELK) onderzocht Dialogic de tevredenheid van betrokkenen met de Amsterdamse Kernprocedure 2022. Voor het rapport kunt u terecht middels onderstaande link:
Rapportage Dialogic- Evaluatie Amsterdamse Kernprocedure 2022
Lees meer
De vereniging van schoolbesturen in het Amsterdamse voortgezet onderwijs (OSVO) en de taskforce
lerarentekort hebben onderzoek laten doen om het lerarentekort in de toekomst en het huidige
tekort in kaart te brengen. Dit alles is gebeurd naar aanleiding van de problemen die scholen nu al ondervinden om goede
bevoegde docenten te vinden.
Lees meer
De Centrale loting en matching, onderdeel van de Kernprocedure, waarin afspraken zijn gemaakt over de overstap van het primair naar het voortgezet onderwijs in Amsterdam is afgerond. 115 leerlingen die nog geen plek hadden op een school van hun voorkeur óf die afstand hadden gedaan van het plaatsingsaanbod in de eerste ronde, hebben deel kunnen nemen aan de tweede ronde van de Centrale loting en matching in de afrondingsfase.
Lees meer