Publicaties

Centrale Loting & Matching 2019 afgerond

De loting en matching voor groep 8 leerlingen die komend schooljaar doorstromen naar het voortgezet onderwijs in Amsterdam is afgerond. 97 leerlingen die nog geen plek hadden op een school van hun voorkeur óf die afstand hadden gedaan van het plaatsingsaanbod in de eerste ronde, hebben deel kunnen nemen aan de tweede centrale loting en matching in de afrondingsfase.

Lees meer

Resultaat Centrale Loting & Matching 2019

Deze week op maandag 1 april is voor de vijfde keer in Amsterdam de Centrale Loting & Matching voor de plaatsing van basisschoolleerlingen in het voortgezet onderwijs uitgevoerd. Dit jaar deden 7.580 leerlingen aan de lotingsprocedure mee.

Er waren 10.127 plaatsen op 64 scholen voor voortgezet onderwijs met voldoende kwaliteit beschikbaar. Vooraf hebben leerlingen met hun ouders voorkeurslijsten gemaakt van Amsterdamse scholen voor voortgezet onderwijs.

Lees meer

Centrale Loting & Matching 2018 afgerond

De jaarlijkse Amsterdamse matching voor groep 8-leerlingen die komend schooljaar doorstromen naar het voortgezet onderwijs is volgens planning afgerond. Ook de laatste 6 leerlingen die nog geen plek hadden op een school van hun voorkeur, hebben deel kunnen nemen aan de afrondingsfase, een tweede Centrale Loting & Matching. Alle leerlingen die deel hebben genomen, hebben een nieuwe voorkeurslijst opgesteld met scholen die beschikbare plekken hadden.

Lees meer

Resultaat Loting & Matching 2018

Deze week is voor de vierde keer in Amsterdam de Centrale Loting & Matching voor de plaatsing van basisschoolleerlingen in het voortgezet onderwijs uitgevoerd. Dit jaar deden 7.420 leerlingen aan de lotingsprocedure mee.

Er waren 10.075 plaatsen op 64 scholen voor voortgezet onderwijs met voldoende kwaliteit beschikbaar. Vooraf hebben leerlingen met hun ouders voorkeurslijsten gemaakt van Amsterdamse scholen voor voortgezet onderwijs.

Lees meer

Onderzoek schoolvoorkeuren leerlingen, inclusief reactie OSVO

De schoolbesturen en Onderwijs, Jeugd en Zorg (OJZ) van de gemeente Amsterdam hebben een onderzoek laten uitvoeren naar de vraag welke kenmerken van scholen van invloed zijn op de voorkeuren van verschillende groepen leerlingen. Dit onderzoek bestaat uit een kwantitatieve analyse op basis van de voorkeurslijsten die leerlingen in 2015, 2016 en 2017 hebben ingeleverd bij de overgang van de basisschool naar het voortgezet onderwijs, en een kwalitatieve analyse op basis van interviews in het voorjaar van 2017 met 72 leerlingen in groep 8.

Lees meer