IJburg College

Het IJburg College is een school voor vernieuwend onderwijs voor leerlingen van VMBO Basis/Kader tot VWO. De school heeft 2 locaties, 1442 leerlingen en 190 personeelsleden. Het IJburg College is 10 jaar geleden opgezet en snel gegroeid. Hierdoor komen er ieder jaar veel nieuwe collega’s bij.  In het schooljaar 2014-2015 waren dat er zelfs 50. De begeleiding van docenten heeft hierdoor een grote prioriteit binnen de school.

De missie van de school is: alle leerlingen zo veel mogelijk laten leren over zichzelf en de wereld om hen heen, in een leergemeenschap.

In lijn met onze missie hebben we 4 kernwaarden vastgesteld waarmee we de missie en visie zichtbaar maken.

Leren in een leergemeenschap

• Je bent onderdeel van onze leergemeenschap, samen met je ouder/verzorgers, mentor, docenten en al onze medewerkers;
  • Je hebt dagelijks contact met je mentor/ coach;
  • Je leert in kleine deelscholen van 150 tot 175 leerlingen;
  • Je leert in een veilige, rustig onderwijsklimaat;
  • Je leert de hele dag door, in een duidelijk ritme.

Leren van en met elkaar

• Je leert samen, met leerlingen van alle niveaus en in verschillende groepen;
  • Je leert de driekwaliteiten van de leergemeenschap: initiatief nemen, verantwoordelijkheid dragen en verantwoording afleggen;
  • Je leert samen, maar wel op je eigen niveau en manier.

Leren voor de toekomst

• Je leert in de werkelijkheid. Wat je leert is betekenisvol en staat in verbinding met ‘de echte wereld’.
  • Je leert in samenhang, onder andere aan de hand van thema’s, realistische opdrachten en projecten;
  • Je leert behalve vakinhoudelijke kennis ook allerlei toekomstgerichte vaardigheden;
  • Je leert in een digitale omgeving, met behulp van je iPad.

Leren vanuit eigenaarschap

• Je vraagt en krijgt feedback op je leerproces, waardoor je beter begrijpt wat je al kan en weet wat je kunt doen om nog meer te leren;
  • Je reflecteert op je eigen kwaliteiten en je bent trots op je prestaties;
  • Je hebt invloed op de manier waarop je mag en kunt leren;
  • Je krijgt kansen en wordt uitgedaagd om jezelf te ontwikkelen.

IJburg College Eindproduct BSLA januari 2017